Fietsen met riemaandrijving

Fietsen met riemaandrijving waren tot voor kort onbetaalbaar. Gelukkig komt daar snel verandering in, want de belt-drive heeft de toekomst!

Een fiets met belt-drive heeft unieke voordelen.

Riemaandrijving…belt-drive… waar heb je het over?

Een riemaandrijving is een aandrijving waarbij gebruik gemaakt wordt van een kunststof riem in plaats van een ‘traditionele’ ketting.

Riemaandrijving is niet nieuw. Op 8 april 1890 patenteerde Charles D. Rice het idee al.
Tot vrij recent werd dit soort aandrijving alleen gebruikt in auto’s en voor industriële toepassingen.

Vreemd genoeg waren fietsen met een riem onbetaalbaar. Ze werden dus zelden verkocht.
Maar dat is veranderd. Nu rij je voor een vriendelijke prijs op een fiets met riemaandrijving.

e-u4-transport-raw

De Cortina U4 Transport Raw in de Alu Brushed uitvoering is een mooi voorbeeld van een fiets met belt-drive.

Dit is een heerlijke fiets als je houdt van robuuste en stoere materialen.
De industriële, cleane look wordt versterkt doordat de fiets geen achterdrager heeft

Hij is voor dames verkrijgbaar in de framehoogtes 50 en 57 centimeter.

Uiteraard is hij ook als herenfiets verkrijgbaar.

Deze fiets is al in je bezit vanaf eu 700,00

Fietsen met riemaandrijving: de belangrijkste voordelen op een rijtje…

1 Nooit meer vlekken op je kleding
Zou je best eens op de fiets naar je werk willen maar ben je bang voor vlekken op je nieuwe maatpak?
Met riemaandrijving, ook wel belt drive genoemd, weet je zeker dat je zonder vlekken aankomt.
Een traditionele ketting draait soepel als het goed is gesmeerd. En de smering verdwijnt na verloop van tijd.
Een fiets met riemaandrijving hoef je nooit te smeren. Zo, dat is weer een zorg minder…

2 Roest? Wat is dat?
De kunststof belt drive kent het woord roest niet en gaat gemiddeld vier keer langer mee dan een traditionele ketting!
Wat dat in de praktijk betekent? Pas na 20.000 kilometer is het aan vervanging toe. En dat zonder smeren…
Ook is het vervangen van een riem voor ons een stuk eenvoudiger dan een ketting. Bovendien een klusje waar je geen
smerige handen van krijgt. Op termijn heb je dus ook minder reparatiekosten.

3 Een belt-drive kost minder energie
Hiervoor zijn twee redenen. Ten eerste biedt een riem minder weerstand dan een traditionele ketting. Trappen gaat dus een stuk soepeler.
Daarnaast is een riem lichter dan een ketting. De Gates Belt Drive bijvoorbeeld weegt 75 gram, een ketting weegt zo’n 250 gram.
Ook de tandwielen zijn van kunststof. Dus de gehele overbrenging is stukken lichter. Ook is een kettingkast niet meer nodig.
Je hoeft dus minder massa te verplaatsen.

4 Stille overbrenging
Waar een traditionele ketting na verloop van tijd steeds meer geluid maakt, blijft een belt drive muisstil.
De andere weggebruikers horen alleen dus je design fietsbel terwijl je voorbij zoeft…

5 Betaalbaar
Alle fietsmerken die wij vertegenwoordigen leveren modellen met een belt-drive.
EN er is al een fiets met belt-drive vanaf eu 699,00. Dus keuze genoeg 

 

Beperkingen zijn er natuurlijk ook.

Een aandrijfriem heeft geen zijdelingse speling. Dus is het niet te gebruiken in combinatie met een derailleurversnelling.
Ook moet het frame van de fiets ‘deelbaar’ zijn. Want anders kun je de riem niet monteren.

Meer weten? 
Wil je meer weten over belt-drives of gewoon een fiets met belt-drive proberen? Kom dan langs in ons atelier.
We hebben altijd een paar fietsen staan met belt-drive.