Winterbanden

Winterbanden voor je fiets

Het winterseizoen met sneeuw, ijzel en gladheid staat weer voor de deur.
Veel mensen wisselen in dit seizoen de banden van hun auto in voor winterbanden.

De meeste mensen doen dit echter niet met hun fiets, terwijl hier wel verschillende mogelijkheden voor bestaan.

Zeker in de wintermaanden gebeuren er veel ongelukken met fietsers, waarbij gladheid de grootste boosdoener is.

Het risico van vallen en ongelukken kun je verminderd door je normale fietsbanden te vervangen door fiets winterbanden.

Vroeger fietsten mensen eigenlijk niet zoveel in de wintermaanden; men nam eerder eigen vervoer of het openbaar vervoer naar de plaats van bestemming.
Maar steeds meer fietsers stappen in de winter ook op de fiets.

Winterbanden voor de fiets zijn een nieuw fenomeen.
Veel mensen zijn niet op de hoogte van het bestaan daarvan.
In dit artikel geven we je informatie over wat winterbanden zijn en welke mogelijkheden er voor jouw fiets bestaan.

Het nut van winterbanden voor de fiets.

In de wintermaanden kunnen wegen verraderlijk glad kan zijn.
Winterbanden op de fiets zorgen ervoor dat je een veel betere grip hebt op de weg,

Je voorkomt hiermee dat je een vervelende val maakt met als gevolg schade aan je fiets of erger – lichamelijk letsel.
Onderschat niet de klap die je kunt maken met een fiets en de eventuele consequenties hiervan voor jou en je fiets.
Het idee van winterbanden is dus niet zozeer de prestatie die het levert bij hogere snelheden (want in de winter fiets je minder snel), maar de grip en dus de veiligheid die ze bieden op een glad wegdek.

Winterbanden zijn makkelijk te herkennen. Ze hebben een ander, steviger profiel. Een aantal merken, zoals Schwalbe, hebben ook banden met een speciaal lamellenprofiel en spikes (vergelijkbaar met winterbanden voor een auto) erin die ervoor zorgen dat je meer grip hebt

Zelfs als het flink geijzeld heeft. De spikes ‘klauwen’ zich als het ware vast in het wegdek en er wordt door fabrikanten zelfs beweerd dat je ‘vliegensvlug’ door de bocht kan als je dat zou willen.

SCHWALBE “Winter”
KevlarGuard, zwart / reflex, 50 EPI, HS 396, Active Line

Gereduceerd tot het wezenlijke. Ook met het halve aantal spikes biedt de ‘Winter’ uitstekende controle op gladde ijsvlaktes.
Alleen in extreme bochten is zijn grote broer de ‘Marathon Winter’ hem de baas.
Met 50 EPI, reflectie en Kevlar Guard biedt hij een geweldige uitvoering voor een instapprijs

Voor deze Schwalbe band leveren wij ook losse spikes.

http://www.schwalbe.com/nl/spike-reader/marathon-winter.html

SCHWALBE “Marathon Winter”
RaceGuard, HS 396, 67 EPI, draad, zwart / reflex, Performance Line

Volledige controle op spiegelgladde wegen; zelfs extreme bochten en hevige remmanoeuvres zijn goed beheersbaar. Bij een minimmaal-druk op de banden grijpen de spikes het beste toe en bij een maximaal-druk wordt het geruis van het loopvlak gereduceerd.

Mountain Bike: “testwinnaar” (uitgave 02/2011)
Trekkingbike: “Tip” (uitgave 06/2013)

Voor deze Schwalbe band leveren wij ook losse spikes.

Drie typen winterbanden.

Winterbanden kunnen worden verdeeld in drie verschillende soorten:

  1. Banden met alleen een speciaal ‘winterprofiel’;
  2. Banden met spikes aan de zijkanten van de band
  3. Banden met spikes aan de zijkanten en de bovenkant van de band.

De winterbanden zonder spikes maken gebruik van een speciaal profiel, een zogenaamd lamellenprofiel met soepeler rubber, dat ook bij lagere temperaturen soepel blijft, waardoor het grip houdt op de weg.

De winterbanden met spikes aan de zijkanten hebben een grover profiel en zijn gemaakt van zachter rubber. Deze band biedt flexibiliteit: als de band hard opgepompt is, gebruik je de spikes niet doordat je over het midden van de band rijdt en de spikes geen contact met het wegdek hebben. Zeker als je veel op asfalt (dus in de stad) rijdt, geniet dit type band de voorkeur. Je rijdt niet continu op de spikes, waardoor je ze minder beschadigd of verliest. Kom je in een situatie terecht waar je toch de spikes nodig heeft, dan laat je wat lucht uit de banden lopen.

De winterbanden met spikes aan de zijkanten en de bovenkant hebben altijd contact met het wegdek. Je kunt met een aantal van deze banden zelfs op ijs fietsen en het is ook mogelijk om op asfalt te fietsen. Het nadeel van deze banden is dat de spikes sneller beschadigd raken of dat je ze eerder kwijtraakt. Ook maken deze banden op asfalt meer lawaai, doordat de spikes over het asfalt rollen.

Welke maat winterfietsbanden is geschikt?

Je kan er vanuit gaan dat de maat van je winterbanden overeenkomt met die van je zomerbanden, zeker als je voor hetzelfde merk kiest.
Wil je advies over de banden, maten, kosten en montage, neem dan contact met ons op.

BINKBIKES bevindingen

De ‘all-weather banden van de bekende merken leggen het alleen af tegen de speciale winterbanden in winter condities; sneeuw, ijs en ijzel.

De CONTINENTAL “Top Contact Winter II Premium” en de CST Sensamo Control Antilek zijn banden die bij sneeuw ook een goede grip leveren.

De SCHWALBE “Winter” en de SCHWALBE “Marathon Winter” bewijzen hun nut vooral als er ijzel of ijs op straat ligt. In condities anders dan dat, d.w.z. op asfalt en stenen, sloop je je winterbanden alleen maar onnodig.

 

TIP
Zeker als je een hybride fiets bezit, zou je een extra wielset kunnen overwegen. Zo kun je je fiets snel aanpassen aan wisselende weersomstandigheden.

Ook kunnen wij een speciale ‘Winterfiets’ voor je bouwen. Bel voor de mogelijkheden.

Winterband CST Sensamo Control Antilek

De CST Sensamo Control Antilek is een fietsband die geschikt is voor alledaags gebruik in de stad.
Het heeft geen spikes, maar maakt gebruik van een speciale technologie: een rubber samenstelling die bij lage temperaturen soepel blijft en daardoor grip houdt met het wegdek.

Het probleem met normale banden is dat ze bij lage temperaturen hun grip en souplesse verliezen.
Deze winterband ondervangt dit probleem door een speciale rubbersamenstelling en een speciaal loopvlak dat ontwikkeld is voor een beter contact met de weg.
De band is verkrijgbaar in één maat, 37-622 (28×1 5/8×1 3/8)

CONTINENTAL “Top Contact Winter II Premium”

VectranBreaker, zwart / reflex
Geoptimaliseerd gewicht, minder rolweerstand

Geoptimaliseerd rijgedrag bij temperaturen tussen -25° en +7°C, beproefd lamellen-profiel.
De reflex-streep zorgt voor extra veiligheid in het donker.
Handmade in Germany!