E-bikes en techniek…

Gelukkig hebben wij er wel verstand van

“HELP! mijn E-bike doet het niet meer. Het display deed een beetje raar en nu doet hij helemaal niets meer”.

Vandaag kreeg ik mevrouw Trudy van der Wiel in de zaak met een prachtige E-bike van minder dan een jaar oud.
Deze E-bike, en het was een hele fraaie, had zij gekocht bij een grote fietsenwinkel in Den Haag.
Mevrouw was daar uiteraard al geweest om het probleem voor te leggen maar deze zaak bleek failliet te zijn.

En zo was ze bij BINKBIKES terecht gekomen. Want – zo dacht zij – dat zijn toch ook een fietsenmaker met e-bikes en veel vijf sterren reviews…

Ik vertelde Trudy dat wij in ons Service Centre inderdaad apparatuur hebben staan om e-bikes te kunnen servicen.
Wij sluiten dan een E-bike aan op de computer en analyseren dan welke onderdelen goed functioneren en of er problemen zijn.
Bijvoorbeeld of er een storing is in de regelunit, het display of dat de verschillende onderdelen goed met elkaar communiceren.

Helaas moest ik Trudy vertellen dat ik haar met deze fiets niet kon helpen.
Ondanks dat wij daar de kennis en bijna alle spullen voor in huis hebben ontbreekt het ons regelmatig aan de merk gebonden dongle (de hardwaresleutel voor het beveiligen van software applicaties).

Hoe zit dat?
Op dit moment hebben veel leveranciers van E-bikes hun eigen diagnose systeem bedacht voor het services van hun E-bikes.
Zo kun je met het diagnose systeem van Bosch niet een e-bike servicen waar een Shimano Steps systeem op zit.

Om de fiets van Trudy te kunnen maken ontbrak het ons aan een klein stukje elektronica.
En wij willen die ‘dongle’ van dat merk best aanschaffen maar aangezien wij geen dealer zijn van dat bepaalde merk willen zij ons dat niet leveren.
Pech dus voor Trudy. Een andere fietsenmaker die wel dealer is van dat merk daar moest zij tientallen kilometers voor lopen…met die E-bike dus.

Op zich is dit allemaal goed te verklaren. Immers, in de automarkt is het bekend dat je een Mercedes niet kan laten servicen bij een BWM dealer.
Maar het is belangrijke informatie die heel veel gebruikers van e-bikes volledig ontgaat.

Overweegt u een E-bike aan te schaffen?
Een fiets is een gebruiksvoorwerp met onderdelen die vroeger of later kapot gaan.
Voor een band is dit evident en daar kun je ook de slijtage aan zien.
Voor een display van een E-bike gelden in principe dezelfde regels maar daar kun je niet aan zien wat de slijtage is.

De meeste banden zijn uit voorraad te leveren maar voor displays gelden hele andere regels.
Als je een e-bike hebt van een merk waar op ieder onderdeel de naam van dat merk staat is dat synoniem voor een onderhoudsprobleem.
Althans dat is onze ervaring.

Een voorbeeld van een merk waar dat niet voor geldt zijn de E-bikes van Victoria die zijn voorzien van een Bosch systeem.
Het e-bike systeem van Bosch is niet merk gebonden. Dus iedere fietsenmaker die een diagnose systeem van Bosch heeft kan jouw Victoria onderhouden.

Bij BINKBIKES verkopen wij diverse topkwaliteit A merk E-bikes van bijvoorbeeld  VICTORIA, CORTINA, CONWAY, I:SY en Kalkhoff.

De meeste fietsen zijn inclusief de garantie dat niet alleen BINKBIKES jouw E-bike altijd kan servicen maar ook iedere andere fietsenmaker die
een systeem van Bosch, Shimano of Bafang kan servicen.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Start typing and press Enter to search

Kalkhoff ENDEAVOUR